ג'ומלה! ישראל תכנים וסקירות דיעה אישית על מה הגולשים שלכם באמת מסתכלים? טכנולוגיה חדשה – מעקב עין

על מה הגולשים שלכם באמת מסתכלים? טכנולוגיה חדשה – מעקב עין על מה הגולשים שלכם באמת מסתכלים? טכנולוגיה חדשה – מעקב עין חם

במרוצת השנים ניסו חוקרים רבים לגלות את עולם ניתוח השימושיות באתרי אינטרנט ומחוצה לו. לצורך כך, נערכו סקרי דעת קהל, מפגשי משתמשים, הערכות על בסיס מוצרים שכבר הוכיחו את הצלחתם ואף ניתוחים סטטיסטים כגון Google Analytcs ברשת. על אף זאת, עד היום מעולם לא ידענו האם עיניהם של הגולשים מאתרות את המידע שהיינו רוצים להעביר להם כבר במבט ראשוני או שבטעות מידע אחר הסיח את דעתם מהעיקר. טכנולוגית "מעקב העין" שמוצגת כאן לראשונה מוכיחה כי היום ניתן לדעת הרבה מעבר לניתוחי שימושיות שהכרנו עד כה כדי למקד את המידע הנכון כבר במבט ראשון. הטכנולוגיה יכולה להיות משולבת כמובן גם באתרי ג'ומלה באמצעות שילוב קוד פשוט.


מהי טכנולוגית מעקב העין

 

טכנולוגית מעקב העין הינו תחום מחקר מדעי המשלב מספר תחומים ממדעי החיים וכן ממדעי הרוח: חקר המוח, חקר פעולות העין הכולל תקשורת העין והמוח, רגשות הצופה לעצמים מוכרים וחדשים ומיקום בו נצפה העצם: אתר אינטרנט, מוצר בסופר או גיליון עיתון. שילובם של תחומים אלו מניב תוצאה אחת חד ערכית שאינה משתמעת לשני פנים – אזורים חמים אשר מושכים את תשומת לב הצופה וסדר המעבר בין העצמים המוצגים.

מה שימושה של טכנולוגיה זו באתר אינטרנט

לא פעם חברות משקיעות כסף רב בפיתוח אתר ומפתחיהם חיים באשליה כי האתר שלהם מעביר את המידע בצורה נגישה ונוחה. אחת הטעויות המרכזיות שהיו נהוגות בעבר נסובו סביב התפיסה: אם המידע גדול, נמצא במרכז ואף מהבהב (כגון פלאש) העין תמשך לשם והמסר יועבר. כיום, הבינו מנהלים בכירים את מה שהבינו מומחי שימושיות לפני שנים: העין הינו איבר בעל יכולת סלקטיבית גבוהה המאפשרת לו לדלג מעל רעשי רקע בחיפוש אחר המידע האחר. המוח, המתלווה להתהליך מסייע ב"תיקון" מידע והשלמתו למשהו מוכר.
להלן דוגמה ליכולתו של המוח "לפצות" על הפרעות: האם נדמה לנו, או שמא החורף האחרון הוא החרוף החם ביותר מאז שנת 1950? עכשיו קראו את המלל שוב ושימו לב שהמילה החורף במופעה השני, כתובה בשגיאה שהמוח תיקן אוטומטית. כך בדיוק מתרחש באתרי האינטרנט כאשר הבאנרים "רועשים" לעין. היא מדלגת מעליהם.

טכנולוגית מעקב העין בפעולה

כפי שתואר עד כה, הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לנו לנתח באופן מדעי לאן העין (לייתר דיוק מרכז האישון) מביט בכל זמן נתון. לצורך הדוגמה נדבר על אתר אינטרנט. מידע חיוני זה יוענק לנו בצורה מפורטת הכוללת שלושה שלבים:

1)לאן העין מסתכלת בעמוד הבית שלנו.

2)במשך כמה זמן העין הסתכלה על אותם עצמים שהבחינה בהם בעמוד הבית: ככל שהצבע המוצג בנתונים יהיה אדום יותר, כך העין והמוח העניקו זמן רב יותר לאזור זה. להלן דוגמה מבחינת חיפוש ערך בגוגל: בחינת שימושיות העין בגוגל.

3)מהם המקומות בהם העין בחרה לעבור ולסרוק  בעמוד: מהמקום הראשון שהעין בחרה לעבור, למקום שלאחריו ועד למקום האחרון. תהליך זרימת המעבר הזו חשובה מאוד למיקום המידע הראשי והמשני. בתמונה המצורפת תוכלו לראות כי אזורי התוכן אדומים יותר בשל הטקסט, אך העין אינם רצה אליהם ישירות אלא התמונה מושכת את העין בשל גודלה, מיקומה וצורתה.

ההשקעה בשימוש בטכנולוגיה זו

לאחר שהבנו כי לבחור שלא לעשות שימוש בטכנולוגיה זו, הינה טעות בניתוח שימושיות, נשאלת השאלה כמה נרצה להשקיע משאבים בטכנולוגיה זו.

השלב היקר ביותר – שלב זה כולל שימוש טכנולוגי המערב חומרה ותוכנה ביחד. נאתר קבוצת משתמשים (עשרה לפחות), נושיב אותם מול מסך מחשב המציג את עמוד הבית שלנו, עם משקפים מיוחדים העוקבים אחר האישון וננתח את המידע שהתקבל. ניתוח המידע והסקת המסקנות מצריכים ידע בשימושיות מצד המנתח וכן הכרות עם התוכנה והחומרה.

בתמונה:משקפים לבחינת שימושיות

השלב הבינוני – בהנחה שנרצה להשקיע משאבים מעטים יותר, נוכל לשלב בתצורה של קוד מערכת שכזו על גבי האתר, שתשאב בזמן אמת מידע מהמשתמשים לאור תזוזת העכבר שלהם בעמוד וכן הקלקה שלהם באזורים אחרים. ניתוח זה מדויק אף הוא ומבוסס על תפיסה מדעית שהוכחה כי העין זזה למקום בו נמצא סמן העכבר ולהפך, סמן העכבר מוזז באופן אוטומטי למקום בו העין מביטה. המערכת מלקטת את המידע לפי זמן שהיית העכבר במקום מסוים (המשתמש הביע עניין באזור זה), וכן לפי הקלקות. הקלקות בלבד כפי שנותחו בעבר, אינם מידע מדויק ומספק לניתוח שימושיות.

השלב הזול – השלב הזול מכיל חלק מיכולות המערכת בשלב הבינוני ובעצם כולל ניתוח תזוזת העכבר באמצעות שאלות מוכוונות למשתמש ולא רק לקיטת המידע ממנו. לדוגמה: מה האזור שמשך את תשומת לבך באתר בעת כניסתך. המשתמש יאלץ להקליק עם העכבר על האזור/ים ובכך לסייע למנתח בשיטה זו להגיע לכדי תוצאה. שאלות נוספות המצויות לרוב בשאלונים אלו עוסקות בשאלות כגון: אלו תמונות משכו את תשומת לבך, איזה מידע הפריע לך באתר, היכן לדעתך ניתן לרכוש מוצר בדף זה, היכן ממוקם עמוד יצירת הקשר וכדומה. שלב זה מדויק באופן חלקי בשל התערבותו של המשתמש שיכול להטעות חלק מהמידע בצורה מכוונת במתן תשובותיו לשאלות.

כיצד מתעלים את כל המידע הזה לכדי כסף
דמיינו שהייתם בעלים של חברת שלטים והייתם מגלים כי השילוט עליו גובה העירייה את הארנונה הגבוהה ביותר מבין השילוטים שלכם, אינו נצפה כלל על ידי העוברים ושבים כי תשומת לבם נמשכת לאתר הבנייה הנפתח בסמוך לשילוט. סביר להניח כי הייתם מסירים לשנתיים הקרובות, עד גמר הבנייה, את השילוט מאזור זה וחוסכים כסף רב. מידע זה שווה הרבה כסף אבל לא רק בשילוט אלא גם ברשת. אם הקמתם אתר הרי שיש ברצונכם להעביר בו מידע. השקעה באתר שהמידע בו לא עבר במלואו או ברובו אינה שווה את ההשקעה. לפיכך, רצוי כבר היום להערך בתקציב האתר עלות נילוות של בחינת שימושיות הכוללים רבדים רבים ובינהם כמובן מעקב העין.

לקבלת פרטים נוספים ובחינת האתר שלכם בטכנולוגיה זו, הנכם מוזמנים לפנות אלי באמצעות עמוד צור קשר.

ליאור אברהם הינו יועץ אסטרטגי העוסק בין היתר באפיון צרכי לקוח וזיהוי שימושיות ברשת - http://lioravraham.com/

Powered by JReviews
 

ג'ומלה!ישראל בפייסבוק ג'ומלה!ישראל בטוויטר ג'ומלה!ישראל בגוגל+

Powered By JFBConnect

אחסון בחסות: